Spijsvertering detox

Goed kauwen is een eerste voorwaarde voor een goede vertering. Zoals je op de afbeelding kunt zien, zit in je speeksel het enzym amylase dat een grote  rol speelt in de voorvertering. 

Vervolgens komt het eten in je maag, waar je maagzuur en het enzym protease verder aan je vertering werkt.

Is het in de maag zuur genoeg geworden, dan worden de gal en alvleesklier geactiveerd. Zij spuiten hun sappen in de dunne darm: gal voor je vetvertering en van de alvleesklier: protease (voor eiwitten) + lipase (voor vetten) + amylase (voor zetmelen). 

En dan in de dunne darm, waar het meeste van je voeding wordt opgenomen, zitten in de dunne-darm-sappen de volgende enzymen: peptidase, sucrase, maltase en lactase. 

In de dikke darm wordt dan weer het water teruggewonnen, geabsorbeerd in het lichaam, met daarin de laatste nuttige stoffen. Zo ontstaat aan het einde van de dikke darm, de vaste ontlasting zoals we die uit de toiletpot kennen. 

Rest & Digest

En minstens zo belangrijk is RUST! Ontspannen aan tafel gaan, de tijd nemen om te eten. Een plezierige sfeer aan tafel. Liefst nadat je zelf hebt gekookt, geroken, geproefd, zodat je voorvertering al op gang was gekomen: het speeksel liep je al in de mond... 

Zoals je hiernaast kunt zien, wordt je spijsvertering juist actief, als JIJ in rust bent! met andere woorden: als je gestrest bent, kun je niet optimaal spijsverteren. Onderzoeken laten zien, dat bij stress, de bloedtoevoer naar de maag met wel 50% kan verminderen. Je maakt dan ook veel minder enzymen aan. Gaat de vertering in de maag al mis, dan snap je nu wel, dat het dan 'later'/ of lager in de vertering, niet meer echt goed komt. 

Daarom starten we met het checken van de verteringscapaciteit van de MAAG ! Dááronder op deze pagina vind je de relevante producten. En ónder de producten staat wat je zoal aan versterking van je verteringskracht kunt doen!

Hoe weet je of je een tekort aan maagzuur hebt? Doe de 3 testen!

Nb Gebruik je maagzuurremmers, of heb je een maagzweer / onbegrepen hevige maagklachten? Ga dan eerst naar je therapeut of arts om te informeren of deze test wel geschikt is op dit moment. Overigens hebben de meeste mensen met maagzuurklachten (dus niet álle), niet een tevéél aan maagzuur, maar een tekort. Door het tekort aan maagzuur blijft het eten dan te lang in de maag. Het mag er immers pas uit, als het zuur genoeg is... Daardoor kan het gaan oprispen, waardoor je het idee krijgt, dat je tevéél maagzuur hebt.

TEST 1: Natrium-bicarbonaat test

Natrium bicarbonaat is hetzelfde als baking soda en zuiveringszout.

  • Moment: op de nuchtere maag (dus bijvoorbeeld 's morgens nog voordat je nog iets hebt gegeten of gedronken). Heb je echter dan geen trek, neem dan een moment vlak voor het avondeten of lunch.
  • Maak een 150 ml glas lauwwarm water met daarin opgelost 1 kleine theelepel natriumbicarbonaat klaar
  • Zet de wekker op 5 minuten: in deze 5 minuten kun je vast je ontbijt klaarmaken, je kijkt, denkt dus aan eten, je ruikt het: als het goed is, loopt het water je al in de mond. Alleen al hierdoor wordt je maagzuurproductie op gang gebracht.
  • Gaat de wekker af, dan drink je het glas water met natrium bicarbonaat op en zet de wekker nogmaals op 5 minuten.
  • Time nu of en wanneer je gaat boeren. Als het natrium bicarbonaat met (voldoende) maagzuur in contact komt, ontstaat CO2 + een flinke boer / boeren. 
  • Wel flink opboeren binnen 5 minuten betekent dat je voldoende maagzuur hebt.
  • Niet opboeren binnen 5 minuten = te weinig maagzuur.

TEST 2: Betaine HCL capsules test

Nodig: Betaïne HCL van NOW. Dit bevat Betaïne HCL en pepsine (maagzuur)

  • Je neemt hiervan 1 capsule aan het begin van elke substantiële maaltijd (dus 3x daags). Een substantiële maaltijd is een maaltijd met vetten en eiwitten.
  • Per dag mag je de dosering met 1 capsule per maaltijd ophogen, totdat je merkt dat je maag onprettig warm aanvoelt, branderig of wanneer je zuurklachten krijgt. Ook kun je een branderig gevoel ervaren op de borst of in de slokdarm.
  • Dan gebruik je daarna bij elke eiwit- en vetmaaltijd die hoeveelheid minus 1 capsule.
  • Het feit dat het toevoegen van maagzuur niet direct tot klachten leidt (maar eerder zelfs een verbetering van de vertering in je maag) is een duidelijke aanwijzing dat je maagzuur-tekort hebt.

TEST 3: De bitter test

Chinese Bitters Tinctuur, is -zoals de naam al zegt- enorm bitter. Deze bitterstoffen prikkelen de bitterreceptoren in de mond. Hierdoor wordt de nervus vagus gestimuleerd. Deze hersenzenuw regelt de productie van speeksel, maagsappen, gal, pancreassappen en darmsappen.  

Test: neem 3x daags 15 minuten vóór het eten 30 druppels in: op een slok water, 30 sec in de mond houden en dan doorslikken. Krijg je dit niet weg, of staat de smaak je echt enorm tegen? Word je er misselijk van? Allemaal tekenen dat er te weinig spijsverteringsactiviteit is en dus zeker te weinig maagzuur.


Deze tinctuur kan 2-3 weken voor aanvang van de leverzuivering gebruikt worden om de galstroom te verbeteren en dus de blokkade van de galgangen te verminderen.
Chinese bitters kunnen ook als onderhoudsdosering ingenomen worden voor betere galafscheiding, betere vetvertering en opname van je voeding.

Deze biologische kruidentinctuur helpt op een natuurlijke manier de vertering en enzymafgifte te verbeteren en kan worden ingezet bij gasvorming, opgeblazen buik, boeren, winderigheid, buikpijn – krampen, slechte vertering, obstipatie, diarree, plakkerige ontlasting, misselijkheid – gevoel van volle maag.

Helpt de spijsvertering, ondersteunt de maag  

Zuiver appelzuur poeder ter vervanging van appelsap tijdens de leverzuivering kuur van andreas Moritz

Kruiden en breed enzymen complex om de spijsvertering te ondersteunen. 

Ter ondersteuning van een goede spijsvertering & soepele gewrichten. Ondersteunend voor de schoonmaak golf in de dunne darm. Mede ingezet om een overgroei in de dunne darm (SIBO) te voorkomen / herstellen. 

Te gebruiken voor de maagzuurtest of om de mond te spoelen. Verpakking: poeder los in clipzakje


Te weinig maagzuur?? Dit kun je eraan doen!

Bij een zwakke vertering, pak je het 't beste op alle fronten aan. Start dus meerdere opties tegelijk. Als er een betere verteringskracht is ontstaan, kun je eerst de dosering van de Betaine en Metadigest omlaag gaan brengen. 

1: Bittere kruiden nemen die de maagzuurproductie en spijsvertering stimuleren.
Je neemt dit vóór het eten in: 25-30 druppels op een slok water, 30 seconden in de mond houden en dan doorslikken. Dus voor elke maaltijd met vetten en eiwitten. Keuze: de zeer bittere (en daardoor sterkst werkzame) Chinese bitters óf de bredere formule die niet alleen het maagzuur helpt opwekken, maar ook de buik ontkrampt en dus de vertering verder kan verbeteren: Ibero Actief.

2: Maagzuur toevoegen bij je maaltijden: neem Betaïne HCl van NOW. Dit bevat betaïne HCI en pepsine oftewel maagzuur
Je neemt hiervan 1 capsule aan het begin van elke maaltijd die vetten en eiwitten bevatten.  

3: Breed enzym complex erbij gebruiken om je vertering breed te ondersteunen. De Metadigest Total formule bevat óók gemberwortel dat voor betere opname van je voeding kan zorgen. 3x daags 1 bij de maaltijd. 

4: Gember capsules innemen bij het avondeten, helpt om - wat vaak de grootste maaltijd van de dag is-, beter te verteren. Gember zorgt voor  een hogere productie van spijsverteringenzymen. Dankzij gember gaat de maaginhoud sneller naar de darm. Ook beschermt gember het maag- en darmslijmvlies. Neem je gember voor het slapen gaan in, dan helpt dit de nacht schoonmaak van je maag-darmkanaal. Klik  hier voor meer informatie over Prokinetika - Ibero Actief. 

5: Citroenwater of appelazijn of malinezuur gebruiken: kies of wissel af.
• Vóór het eten een glas warm water met sap van een halve citroen helpt ook de vertering te verbeteren en de maag te ondersteunen
• Hetzelfde geldt voor een glas lauw water met 1-2 eetlepels appelazijn voor de maaltijd
• ¼ theelepel maline zuur in 200 ml water ingenomen voor de maaltijd helpt maagzuur productie en dus de vertering en opname van je eten.

Daarna je mond spoelen om je tandglazuur te beschermen!

6: Rest & digest. Lees ook meer in MIND DETOX. Er zijn vele technieken om in het rustgedeelte van je zenuwstelsel te geraken: het gedeelte waarin de spijsvertering dus juist actief is. Het gedeelte waarin je dus maagzuur kunt maken, gal en de andere verteringssappen. Bij stress kan de hoeveelheid maagzuur die je aanmaakt wel tot 60% verminderen. Het heeft dus eigenlijk weinig zin om te eten als er stress, haast of pijn is. Wat wél zinvol is, is om voor het eten een kort momentje voor jezelf te nemen om even in je rest & digest stuk te komen: dat kan een wandeling zijn, een ademoefening, een korte meditatie of wat ook maar bij je past. 

Gevolgen van een niet optimale vertering

Heb je langere tijd een niet optimale vertering gehad? Dan zijn er ook lange tijd allerhande verteringsresten in de dikke darm aangekomen. Deze verstoren aldaar het darm milieu en kunnen tot overgroei van gisten, parasieten of vervelende bacteriën leiden. ook de darmwand kan daardoor verhoogd doorlaatbaar worden.  

Knapt je buik dus onvoldoende op als je je vertering gaat ondersteunen? Overweeg dan een basistest darmen om een nog bredere aanpak te kunnen inzetten. 

Maagzuurremmers

Maagzuurklachten zoals brandend maagzuur komen erg vaak voor. Dit wordt reflux genoemd: de zure maaginhoud komt dan weer in de slokdarm terecht. regulier worden dan regelmatig maagzuurremmers voorgecshreven. Maar.. is er wel sprake van een teveel aan maagzuur? Langdurig -en vaak onnodig- gebruik van maagzuurremmers kan namelijk chronische klachten en ziektebeelden en tekorten veroorzaken. Hoe komt dat? laten we eens kijken naar de functies van maagzuur:

  • Maagzuur activeert het enzym pepsine dat je nodig hebt voor de vertering van eiiwtten. Rem je dus je maagzuur, dan rem je ook je opname van eiwitten. het voedsel blijft dan veel te lang in de maag, waardoor.. je verteringsklachten als een vol gevoel en brandend maagzuur kunt krijgen. Hoe zuurder de maag is, hoe beter de sluitspier tussen de slokdarm en de maag kan samentrekken. Hoe lager de zuurgraad, hoe losser deze komt te staan en hoe groter de kans op reflux is.
  • Maagzuur is nodig voor de werking van het enzym lipase, dat je nodig hebt voor de vertering van vetten. minder maagzuur = minder lipase = een slechtere vetverterign en dus tekort aan de vet olosbare vitaminen: vitamine D, A, E en K. 
  • Maagzuur versnelt de lediging van de maag, maagzuurremmers hebben dus als bijwerking dat voedign onnodig lang in de maag blijft: dit geeft een vol gevoel, opboeren en ... brandend maagzuur.
  • Maagzuur stimuleert de opname van vitamine B 12 en mineralen. Bij langdurig gebruik van maagzuurremmers ontstaan dus tekorten of (te) laag normale waarden van B 12, zink en magnesium. Hoerdoor wordt je moe, ontsteking gevoelig en spanning gevoelig. 
  • Maagzuur doodt ziekteverwekkende bacterien, schimmels, gisten, parsieten en virussen die we dagelijks binnen krijgen. Rem je je maagzuur, dan ontstaat er eerder een overgroei mnet ziekteverwekkers in de darmen. Ook de bekende bacterie helicobacter Pylori die in de maag het ontstaan van zweren kan bevorderen, krijgt dan vrij spel. 

Mag je zomaar stoppen met maagzuurremmers? Nee, doe dit altijd in overleg met je arts en natuurgeneeskundige. Vaak kun je afbouwen en gelijktijdig aan de oorzaak van je brandend maagzuur gaan werken. Ook zijn er alternatieven, zoals bentonite en leaky gut poeder die de maagwand kunnen beschremen als er bijvoorbeeld andere medicatie gebruikt moet worden waarbij maagzuurremmers worden voorgeschreven. 

Tips voor een goede vertering

  • Neem kleine hapjes, kauw goed
  • Eet in rustige sfeer, neem de tijd voor je maaltijd
  • Eet je laatste maaltijd 2-4 uur voor je gaat slapen
  • Eet liefst 3 maaltijden per dag en gene tussendoortjes
  • Drink niet bij je eten, maar ene half uur ervoor, of pas weer 2 uur erna, anders verdun je je maagzuur en neemt het verteren onnodig veel tijd
  • Bepaalde voeding zal eerder de slokdarm sluitspier verzwakken / de slokdarm irriteren. Dit zijn bijvoorbeeld alcohol, koffie, chocolade, transvetten en alle scherpe specerijen.
  • Beperk koolzuur houdende dranken en prikkelend edranken zoals zwarte thee, koffie, alcohol en energydrink.